loader

Pamiętacie rodzinę Jetsonów ze słynnej kreskówki Hanna-Barbera? Czy wiecie, że ten stworzony w latach 60. sitcom przewidział większość nowoczesnych technologicznych trendów wprowadzonych lata po jego produkcji? Wideokonferencje, tablety, roboty sprzątające, smartwatche, drony, płaskie telewizory i hologramy to tylko niektóre z nich, lecz czegoś ewidentnie brakuje – nie doczekaliśmy się jeszcze latających samochodów. Trzeba jednak przyznać, że i branża motoryzacyjna zrobiła od tamtego czasu ogromny krok do przodu. Poza elektrycznymi i autonomicznymi autami, mamy również sporo ciekawych przykładów voicebotów, które skutecznie usprawniają i umilają jazdę. Chcecie dowiedzieć się więcej? Zapraszamy na przejażdżkę do świata technologii!

Alexa, odpal mój samochód

Jeżeli jesteście właścicielami samochodów Nissan stworzonych po 2016 roku, możecie prawdopodobnie używać specjalnie dostosowanego API ze zintegrowanymi bezimiennymi kontrolkami Alexa. W praktyce oznacza to, że aby otworzyć lub odpalić samochód, wystarczy poprosić o to inteligentnego bota, nie musząc używać pełnej nazwy skilla. “Alexa, poproś NissanConnect Services o odpalenie mojego auta” nie brzmi tak dobrze jak szybkie “Alexa, odpal moje auto”.

Rozmowa z kierowcą ciężarówki

Volkswagen Commercial Vehicles i firma logistyczna Hermes podjęły się wspólnego przedsięwzięcia, tworząc dedykowanego asystenta głosowego o imieniu Neo. Sprytny bot miał za zadanie pomagać kierowcom w odbywaniu codziennych kursów. Projekt pilotażowy przewidywał możliwość zadawania szczegółowych pytań na temat zaplanowanych dostaw i otrzymywania odpowiedzi głosowych podpartych wizualnymi sugestiami wyświetlanymi na ekranie pojazdu. W ten sposób kierowcy zyskali dostęp do wielu przydatnych danych takich jak: imię i nazwisko odbiorcy, jego adres, czy informacje na temat przesyłki lub dodatkowych szczegółów dostawy, oszczędzając swój czas i na bieżąco dostosowując swój harmonogram pracy.

Ford łączy siły z Google

Przed rokiem 2023 miliony samochodów marki Ford będą gotowe do stosowania systemu operacyjnego Android wraz z asystentem Google – zastąpi on obecny system SYNC, który działał przez ostatnie 15 lat. Choć plany firmy wciąż nie są do końca jasne, zarząd Forda oznajmił, że planuje wprowadzić platformę łączącą wiele różnych asystentów głosowych. Tym sposobem klienci będą mieli znacznie więcej możliwości, wybierając bota, który najtrafniej spełnia ich potrzeby. 

Huracán Evo, czy słońce czy deszcz

Dzięki aktualizacjom w Alexa Auto SDK 3.0, Lamborghini mogło zaprezentować pierwszy samochód, w którym możemy poprosić asystenta głosowego o dostosowanie ustawień klimatyzacji, świateł, szyb i ocieplania foteli. Co ciekawe, komenda wcale nie musi być dokładna. Alexa rozumie nasze intencje, kiedy mówimy, że jest nam za ciepło lub za zimno. 

Hej Google, hej Fiat

Współpracując z Google, Fiat wypuścił nową wersję swojego modelu 500 zintegrowaną z rozwiązaniem głosowym. Używając asystenta Google na smartfonie lub inteligentnych głośnikach Google Nest, kierowca może sprawdzić poziom paliwa, włączyć i wyłączyć światła i stosować komendy funkcyjne, aby podróż była jeszcze przyjemniejsza i bardziej komfortowa. Z ciekawostek – Fiat okazał się wielkim fanem marki Google, umieszczając jej logo nad kierunkowskazami i używając słynnych kolorowych kropek na siedzeniach i panelach drzwiowych. 

BMW coraz sprytniejsze z nowym iDrive OS

Choć zmiana jest planowana na drugą połowę 2021 roku, BMW, nie chcąc trzymać nas dłużej w niepewności, zdradziło kilka interesujących szczegółów na temat odświeżonej wersji iDrive. Nowy voicebot będzie w stanie zrozumieć komendy dokładniej, szybciej i w odpowiednim kontekście. Dane są pobierane z serwerów chmurowych i sensorów samochodowych. Co więcej, pojazdy BMW będą w stanie komunikować się ze sobą nawzajem, wymieniając się informacjami o potencjalnych niebezpieczeństwach na drodze czy też najlepszych miejscach parkingowych w danym mieście. 

Hej Mercedes, włącz odkurzacz w moim mieszkaniu

Mercedes zdecydował się na rozwinięcie współpracy z firmą Cerence programującą technologie głosowe w branży motoryzacyjnej, tworząc drugą generację swojego voicebota. Dotychczasowe rozwiązanie, MBUX (Mercedes-Benz User Experience), potrafiło włączać ogrzewanie i klimatyzację, wyszukiwać lokalnych firm i odtwarzać muzykę. Nowa, bardziej spersonalizowana wersja będzie w stanie identyfikować różnych kierowców pojazdu za pomocą zaawansowanej biometrii głosu i dostosować funkcje samochodu do ich indywidualnych preferencji. Ustawienie preferowanej pozycji fotela czy ulubionych mediów odbędzie się automatycznie w momencie, kiedy kierowca wejdzie do samochodu i powie “Hej, Mercedes”. Ale to nie wszystko. MBUX będzie również w stanie kontrolować urządzenia domowe podczas jazdy. Całkiem nieźle, co?

OK Honda

Wraz z nowymi samochodami elektrycznymi Honda e, firma zaprezentowała wbudowanego asystenta głosowego odpowiedzialnego za obsługę funkcji klimatyzacji i rozrywki. System zbiera dane z poprzednich zapytań i komend, weryfikując kontekst geograficzny i powiązane szczegóły, będąc wartościowym wsparciem podczas podróży. Kierowca może na przykład zapytać o najbliższe stacje benzynowe otwarte po północy i posiadające możliwość napompowania opon czy zakupu jedzenia. Asystent odpowie na tak rozbudowane pytanie bez żadnych problemów i przedstawi niezbędne wskazówki dojazdu. 

Porsche Taycan zawsze w rytmie

Już tej jesieni, będziemy mogli zakupić nowe Porsche Taycan z trzyletnią subskrypcją Apple Music. Będzie to pierwszy elektryczny samochód tej marki kontrolowany za pomocą asystenta głosowego oraz ekranu dotykowego, a jednocześnie niezła gratka dla osób, które słuchają muzyki podczas jazdy (czyli wszystkich?). Używając prostych komend głosowych, kierowca będzie mógł wyszukać ulubionej piosenki lub albumu, włączyć dowolną playlistę lub wybrać odpowiednią stację radiową. Osoby, które wolą słuchać Spotify lub Pandory, mogą po prostu połączyć się ze swoim smartfonem i korzystać z dowolnego serwisu. 

Rozmowy w kasku

Elektryczne motocykle z mnóstwem przeróżnych przycisków i włączników mogą łatwo rozproszyć nawet najbardziej wprawionego kierowcę, powodując ryzyko potencjalej kolizji. Dlatego też dostosowanie ustawień pojazdu za pomocą głosu wprowadza nowy poziom bezpieczeństwa motocyklistów. Będą oni w stanie aktywować kontrolę trakcji lub system nawigacji mówiąc bezpośrednio do urządzenia zabezpieczonego wewnątrz kasku. Tym sposobem mają również dostęp do innych voicebotów takich jak Siri czy asystent Google, zależnie od modelu smartfona, jaki posiadają. 

Pora wcisnąć hamulec

O technologiach głosowych w branży motoryzacyjnej można mówić naprawdę wiele i trudno wyczerpać temat. Przestrzeń dla nowych rozwiązań stale rośnie i już dziś używają ich miliony osób na całym świecie. Być może w przyszłości technologia otworzy się również na rozpoznawanie i rozumienie ludzkich emocji, zapewniając kierowcom jeszcze bardziej spersonalizowane doświadczenie. Sami jesteśmy ciekawi, co przyniosą kolejne lata.

 

W międzyczasie przypominamy, że w razie jakichkolwiek pytań na temat rozwiązań głosowych lub chęci wdrożenia tego typu technologii we własnym biznesie, warto skontaktować się z naszym zespołem. Jesteśmy gotowi, aby podjąć się kolejnego wyzwania!