loader

Wyobrażając sobie boty, które pracują w sklepach mamy w głowie obraz robota humanoidalnego, który pakuje zakupy do koszyka, a następnie przynosi je pod drzwi. Realnie bot zakupowy to jedynie program komputerowy, który pozwala na oszczędność czasu klientów poprzez szybką odpowiedź na zadane pytanie lub błyskawiczne porównanie cen produktów. 

Bota wyróżnia przyjemny interfejs głosowy, który niezależnie od dnia i godziny zawsze, tak samo profesjonalnie obsługuje klientów. W połączeniu z przejrzystą stroną internetową sklepu może zdziałać cuda w sprzedaży online. Pomoc bota głosowego jest niewątpliwie przydatna nie tylko dla klientów, ale również dla pracowników call center. Poprzez automatic speech recognition, które jest odpowiedzialne za rozpoznawanie ludzkiego głosu, bot pomaga dostosowywać zakupy do ciągle zmieniających się potrzeb klientów. 

Bot głosowy – nowy poziom obsługi klienta 

Dzięki sztucznej inteligencji zakupy internetowe wchodzą na nowy, wyższy poziom. Przede wszystkim porównywanie cen przebiega w łatwy i szybki sposób, a algorytmy rekomendacji dbają o przewidywanie, co klient będzie chciał obejrzeć lub kupić. Dzięki takim działaniom sklep internetowy wygląda, jakby był zaprojektowany idealnie pod wymagania konkretnego kupującego. Ponadto wdrożenie bota głosowego, jako dodatkowego konsultanta zapewnia przewagę na rynku, ponieważ może on odpowiadać na dodatkowe pytania i pomagać w doborze odpowiedniego produktu lub usługi przez całą dobę, a po wykonaniu transakcji poinformuje klienta o statusie wysyłki. 

Bot sprawnie weryfikuje status zamówienia

Klient, który dokonał zakupu w sklepie prawdopodobnie od razu chce znać status realizacji złożonego zamówienia i obserwować jego zmiany w czasie rzeczywistym. Aby zaspokoić ciekawość a jednocześnie usprawnić ten proces można wdrożyć do firmy boty, które będą odpowiedzialne za udzielanie informacji o zmianie statusu wysyłki. Takie rozwiązanie pozwoli na szybką i łatwą weryfikację, czy zamówienie jest już przygotowane, odebrane przez kuriera lub wydane do doręczenia. Dzięki aktualizowaniu informacji przez boty, pracownicy call center nie będą musieli już odbierać telefonów, które polegają jedynie na sprawdzeniu statusu wysyłki, a zamiast monotonnego weryfikowania numerów zamówienia będą mogli poświęcić się bardziej kreatywnym obowiązkom. 

Reklamacja lub zwrot zamówienia z pomocą bota? Nic prostszego!

Zły rozmiar, towar niezgodny z opisem, brudny przedmiot lub kolor, który odbiega od tego, który wyświetlał się na ekranie monitora – to tylko nieliczne z wielu przyczyn, dla których klienci zwracają lub reklamują zamówienia. Do niedawna dokonanie zwrotu lub reklamacji przysparzało klientom wiele problemów, ponieważ jedyną opcją było listowne zgłoszenie reklamacji/zwrotu. Niestety, ten sposób był dla większości kupujących zwyczajnie niewygodny, czasochłonny i stresujący. 

Na szczęście takie zgłaszanie reklamacji odchodzi w niepamięć. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na możliwość zwrotów za pomocą bota, który prowadzi klientów przez cały proces reklamacji od początku do końca. Wdrożona sztuczna inteligencja pozwala na komunikowanie się z firmą przez całą dobę, a dodatkowo system, na bieżąco aktualizuje zgłoszenie i przesyła najświeższe informacje o statusie zwrotu zamówienia. 

Bot odpowiada na najczęściej zadawane pytania klientów 

Sekcja Frequently Asked Questions to pytania, które są najczęściej zadawane przez klientów sklepu. FAQ ma za zadanie pomóc klientowi w szybkim odszukaniu odpowiedzi na nurtujące go pytanie, a dla firmy to miejsce, gdzie może ona podnieść jakość komunikacji z użytkownikiem. Wdrożenie bota do pomocy w odpowiadaniu na FAQ to świetna inicjatywa, która automatyzuje komunikację w firmie. 

Umieszczenie sekcji FAQ na stronie internetowej redukuje liczbę wiadomości mailowych i telefonów, które przychodzą do działów obsługi klienta. Tym samym zapobiega konieczności długiego oczekiwania na połączenie z konsultantem, co w dobie internetu, gdzie nie ma miejsca na marnowanie czasu jest kluczowe. Porządnie opracowane odpowiedzi i poprawnie wdrożony bot gwarantują fachową pomoc dla klientów. Ponadto, pracownicy działów obsługi klienta nie muszą już zajmować się odpowiadaniem na powtarzające się pytania, co pozwala im rozwijać się w bardziej kreatywnych zadaniach. 

Automatyzacja ankiet satysfakcji klienta za pomocą bota

Prowadzenie rozmów telefonicznych dla bota to bułka z masłem, dlatego świetnie sprawdzi się w przeprowadzaniu ankiet satysfakcji klienta, które sprawdzają poziom zadowolenia z produktów i usług firmy. Sztuczna inteligencja przeprowadza badania i zbiera niezbędne informacje, które przyczyniają się do monitorowania zmieniających się wymagań i potrzeb klientów. Otrzymane i przeanalizowane wyniki pozwalają firmie na rozwój i ulepszanie swoich usług w kierunku, jaki jest oczekiwany przez klientów, co pozwala na zostanie liderem w branży. 

Wbrew pozorom bot nie jest aż tak kosztownym rozwiązaniem do przeprowadzania ankiet telefonicznych, jakby się mogło wydawać. Dzięki inwestycji w sztuczną inteligencję, firma nie musi rekrutować dodatkowych pracowników lub wynajmować zewnętrznych agentów call center. Połączenie bota z obecnym zespołem będzie rozwiązaniem, które pozwoli zachować jakość świadczonych usług na najwyższym poziomie. 

Bot informuje klientów o promocjach 

Możliwości bota nie kończą się na umiejętności zaprezentowania oferty, potrafi on znacznie więcej. Robot może zostać przydzielony do informowania klientów o nowych promocjach, obniżonych cenach lub dodatkowych rabatach. Dzięki temu klient nie będzie musiał analizować ofert na własną rękę i zaoszczędzi sporo cennego czasu. Z pomocą sztucznej inteligencji zakupy stają się czystą przyjemnością. 

Żeby klient mógł skorzystać z powiadomienia, uprzednio powinien wprowadzić kategorie produktów, jakimi jest zainteresowany np. smartfony. W momencie, gdy pojawi się nowa cena produktu, użytkownik jest o niej niezwłocznie informowany. Dzięki pomocy ze strony bota, szukanie najniższej ceny artykułów jest o wiele szybsze i łatwiejsze, ponieważ użytkownik nie musi sprawdzać jej na stronie sklepu manualnie. 

Sprzedaż i rezerwacja – bot jako nowy kanał 

W przypadku, gdy klient nie chce dokonywać zakupów i rezerwacji przez internet, a jednocześnie nie ma możliwości odwiedzenia sklepu stacjonarnego, warto dodać dodatkowy kanał sprzedaży do swojej oferty – bot głosowy. Wprowadzenie takiej alternatywy pokaże klientom, że firma dba o ich potrzeby. 

Bot daje możliwość kontaktu, poznania szczegółów oferty oraz przechodzi przez cały proces składania zamówienia z klientem. Dzięki temu użytkownik może zarezerwować towar lub kupić go, a bot dokona niezbędnych formalności i poinformuje o terminie odbioru lub statusie wysyłki. Dzięki temu klient zaoszczędzi swój czas, który musiałby poświęcić na zbędnym oczekiwaniu na informację zwrotną od firmy lub na konieczności połączenia się z agentem contact center. 

Podsumowanie 

Zwiększająca się liczba transakcji internetowych przyczyniła się do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań automatyzacji w sklepach internetowych. Jednym z nich jest wdrożenie bota głosowego, który zajmuje się obsługiwaniem zamówień, pomaganiem klientom w doborze produktów, odpowiadaniem na najczęściej zadawana pytania i zapewnianiem całodobowej komunikacji, co jest niewątpliwie największym atutem. 

Bot gwarantuje szybsze i wygodniejsze zakupy, dzięki błyskawicznej możliwości porównania cen oraz pomocy w przejściu przez proces reklamacji lub zwrotu zamówienia. Poprawnie wdrożony bot jest nieocenioną pomocą w automatyzacji zakupów w twojej firmie oraz wpływa pozytywnie na kontakt z klientem poprzez skrócenie czasu reakcji na zapytania i przyjemny interfejs głosowy. 

Wbrew pozorom sztuczna inteligencja nie jest kosztownym rozwiązaniem, na które mogą pozwolić sobie tylko duże firmy. Bot daje możliwość rozwoju sprzedaży w każdej wielkości przedsiębiorstwie, które chce poprawić jakość swoich usług zgodnie z oczekiwaniami klientów w inteligentny i innowacyjny sposób.