loader

Sztuczna inteligencja od lat wspiera branżę medyczną w automatyzacji codziennych procesów. Roboty pomagają lekarzom w komunikacji z pacjentem, organizacji wizyt, a nawet w coraz efektywniejszej diagnostyce. Nie próżnują również w czasach pandemii. Jak wykorzystujemy voiceboty w walce z koronawirusem i na których płaszczyznach sprawdzają się najlepiej? Oto przegląd branżowych rozwiązań głosowych – niewidzialnych pomocników wspierających lekarzy na pierwszej linii frontu.

Inteligentny bot-informator 

W marcu 2020 roku, tuż po wybuchu pandemii medyczny startup Hyro budujący swoje rozwiązania w oparciu o sztuczną inteligencję stworzył asystenta głosowego, który miał odpowiadać zdezorientowanym pacjentom na pytania dotyczące koronawirusa. 

W grudniu tego samego roku, kiedy szczepionki przeciwko chorobie weszły oficjalnie w obieg, firma dała życie drugiemu produktowi, który miał tym razem wspierać służbę zdrowia w przekazywaniu informacji na temat szczepień. Według przeprowadzanych raportów był to newralgiczny moment, w którym liczba połączeń telefonicznych do szpitali wzrosła aż o 500%! Jeżeli każda z tych rozmów miałaby być obsłużona przez personel szpitala, prawdopodobnie brakłoby osób do opieki nad chorymi. 

VAXA (Vaccine Access Solution) okazała się w tej sytuacji prawdziwym wybawieniem. Sprytny asystent odbierał telefony, odpowiadał na wiadomości tekstowe i obsługiwał czat na stronie placówki, odnosząc się do najbardziej nurtujących i często dość powtarzalnych pytań. Dodatkowo bot umawiał wizyty, potwierdzał je, a po zaszczepieniu dzwonił do pacjenta z pytaniem o stan zdrowia i ewentualne skutki uboczne. Według Hyro rozwiązanie pomogło zredukować liczbę rozmów obsługiwanych przez personel szpitali o 40%. O 65% spadła z kolei liczba połączeń porzucanych przez osoby, który czekały zbyt długo na linii. 

Może zainteresuje Cię też:

Czy voicebot pomoże w leczeniu depresji? Rola botów w psychoterapii

Boty w medycynie – czy to ma sens?

Czy w 2021 roku voicebot przemówi ludzkim głosem? Kluczowe trendy i przewidywania

Voicebot do śledzenia ognisk COVID-19

Inny startup, Slang Labs z Indii, pokusił się o stworzenie technologii głosowej śledzącej ogniska koronawirusa według regionu. Cyfrowy panel gromadzi informacje na temat nowych zachorowań i tworzy mapę cieplną, którą można eksplorować za pomocą głosu w języku angielskim i hindi. Voicebot informuje między innymi o aktywnych i potwierdzonych przypadkach choroby, liczbie ozdrowieńców, a także miejscach, w których wykryto najwięcej przypadków. Choć rozwiązanie nie zostało stworzone we współpracy z indyjskim ministerstwem zdrowia, przekazuje informacje pozyskiwane z oficjalnych źródeł. 

Testy na koronawirusa w wersji audio? Proszę bardzo!

W Indiach trwają również prace nad asystentem głosowym, który będzie w stanie przeprowadzić wstępny test wykrywający chorobę. Czy to w ogóle możliwe? Ten swoisty wynalazek ma bazować na publicznie pozyskanych i udostępnionych danych oraz analizie głosu, oddechu i kaszlu pacjenta. Firma Vocalis Health ruszyła z 3-miesięcznym programem pilotażowym, analizując ponad 2 tysiące próbek głosu i doszukując się w nich charakterystycznych dla wirusa dźwięków. Próbki dla porównania pozyskano także od osób z potwierdzonym pozytywnym wynikiem choroby. 

Za każdym razem, gdy sztuczna inteligencja doszuka się objawów COVID-19, pacjent poddawany jest dodatkowemu testowi wymazowemu, aby potwierdzić prawdziwość diagnozy. Dzięki pozyskanym w ten sposób danym firma jest w stanie oszacować, na ile efektywna i godna zaufania jest diagnoza voicebota. Badania będą kontynuowane, a ich inicjatorzy pracują obecnie nad tym, aby zebrać jak najwięcej próbek głosów, w tym również od ozdrowieńców. Dobrze dopracowane rozwiązanie pomoże testować potencjalnie chorych na dużo większą skalę. 

Skuteczne przekierowanie do dyżurujących służb ratunkowych

Nowoczesne rozwiązania głosowe pomagające w starciu z wirusem dotarły też do Europy. Francuscy naukowcy powołali do życia asystenta głosowego, który odbiera telefony potencjalnie zakażonych osób i kieruje je do najbliższych placówek udzielających pomocy. 

Każdy mieszkaniec kraju może skontaktować się z serwisem AlloCovid i odpowiedzieć na pytania zadawane przez przyjemny żeński głos voicebota. Następnie, w zależności od występujących objawów i współistniejących chorób, przekierowywany jest do odpowiedniego specjalisty, który udziela mu dalszych porad. 

Twórcy bota chcieli, aby rozwiązanie było przyjazne dla osób w każdym wieku, stąd wybór połączenia telefonicznego zamiast aplikacji. System jest w stanie odebrać tysiąc połączeń jednocześnie – to liczba, którą ciężko byłoby osiągnąć angażując w tę pracę prawdziwe osoby. 

Voicebot i jego przyszłość w medycynie – trzymamy rękę na pulsie

Rozwiązania głosowe stają się coraz istotniejszym punktem rozwoju branży medycznej i krokiem w stronę jej pełnej cyfryzacji. Im bardziej jesteśmy w stanie zaufać botowi, tym mniej obowiązków spada na barki przepracowanej służby zdrowia – szczególnie w obciążających czasach pandemii. Możemy spodziewać się, że w przyszłości voiceboty będą działały jeszcze sprawniej, czerpiąc coraz więcej ze złożoności i wydajności ludzkiego umysłu. Póki co zaimplementowane rozwiązania pozwalają nam usprawnić proces walki z pandemią, a naukowcy i programiści nie osiadają na laurach, wychodząc naprzeciw kolejnym wyzwaniom. 

Potrzebujesz pomocy przy wyborze rozwiązania głosowego dostosowanego do Twojego biznesu? Sprawdź ofertę Hellobot i skontaktuj się z naszym przedstawicielem. Chętnie doradzimy!