loader

Automatyzacja procesu generowania leadów sprzedażowych za pomocą sztucznej inteligencji może poprawić pozyskiwanie leadów w szybki i efektywny sposób. Generowanie leadów sprzedażowych to jeden z najważniejszych celów w B2B i działaniach content marketingu. Odpowiednie połączenie narzędzi wspomagających proces lead generation może praktycznie całkowicie zautomatyzować proces pozyskiwania leadów sprzedażowych.

Automatyzacja jest kluczową strategią dla firm o każdej wielkości. Może pomóc w generowaniu leadów wysokiej jakości, a w porównaniu do tradycyjnych metod jest szybsza i bardziej efektywna. Odpowiednio wdrożony w proces generowania leadów voicebot jest w stanie skrócić czas pozyskiwania potencjalnych klientów. Boty sprawdzają się świetnie nie tylko w marketingu internetowym, ale również doskonale radzą sobie w procesie generowania leadów.

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych, na czym polega lead generation?

Generowanie leadów to proces identyfikowania potencjalnych klientów i zbierania ich danych kontaktowych, inaczej jest to szansa sprzedażowa. Leady wykorzystywane są przez zespół sprzedażowy do prezentacji klientom ofert i promocji. Lead sprzedażowy umożliwia zlokalizowanie klientów na wczesnym etapie ich podróży sprzedażowej. Firma może budować z nimi relacje i dzięki tym działaniom pomóc w podjęciu decyzji zakupowej.

Skuteczny proces pozyskiwania leadów decyduje o sukcesach, jakie odnosi firma. Coraz więcej przedsiębiorstw przywiązuje większą wagę do obecności w sieci. Pomagają w tym strategie content marketingu, formularze online i SEO. Połączenie tych elementów przyciąga klientów do marki i wyróżnia firmę na tle konkurencji.

Klasyfikacja leadów sprzedażowych

Istnieje wiele sposobów na klasyfikację leadów. Samo nawiązanie kontaktu klienta z firmą i pozostawienie danych kontaktowych, nie oznacza to jeszcze, że jest on gotowy do zakupu. Na początku drogi, klient jest jedynie zainteresowany ofertą danej marki. Zainteresowanie przeradza się w lead marketingowy, czyli zaciekawienie konkretnym produktem, lecz nadal bez gotowości zakupu.

Najbardziej pożądany jest lead sprzedażowy, gdzie klient wie czego chce i jest gotowy do zakupu.

Lead gorący – sprzedażowy

Lead gorący, zwany również krótkim to grupa klientów, która jest już gotowa do zakupu. W przypadku takiego klienta obowiązkowa jest szybka reakcja i natychmiastowa obsługa. Każda zwłoka może spowodować utratę potencjalnego klienta.

Taki lead to klient, który zna ofertę, jest zdecydowany na kupno i entuzjastycznie podchodzi do produktu lub usługi. Często to klient, który trafia do firmy z polecenia innego zadowolonego klienta.

Lead ciepły – marketingowy

Leady ciepłe, to inaczej zainteresowanie produktem lub usługą bez chęci natychmiastowego zakupu. Pozyskany lead marketingowy powinien być przeanalizowany, a następnie trzeba dobrać odpowiednie działania marketingowe, które utrzymają kontakt z klientem i podtrzymają jego zainteresowanie usługą. Za pozyskiwanie leadów ciepłych odpowiedzialny jest głównie marketing. Leady marketingowe można pozyskiwać za pomocą działań marketingowych:

  • content marketing: blogs, info graphics and video marketing
  • e mail marketing,
  • newsletter,
  • social media marketing,
  • events,
  • traditional adds,
  • telemarketing.

Lead zimny – kontakt do klienta

Zimne leady nie są klasyfikowane, jako potencjalny klient. To lead kontaktowy, który często jest określany jako ten najmniej wartościowy, niestety to jednocześnie też najliczniejsza grupa potencjalnych klientów.

Jak generować leady za pomocą voicebota?

Pomoc voicebota to sposób na realizację niektórych kroków w generowaniu leadów. Jak w praktyce radzi sobie głosowy asystent?

Bot to idealne rozwiązanie w prowadzeniu komunikacji masowej. Dzięki temu, że nie ma ograniczeń może wykonywać połączenia i jednocześnie je odbierać, a potencjalni klienci nie muszą czekać w kolejce na linii. Voicebot pomaga w przyspieszeniu procesu sprawdzania baz danych potencjalnych klientów, a koszt rozmowy voicebota jest o ponad połowę niższy niż koszt tradycyjnego połączenia.

Przewaga bota nad tradycyjna komunikacją w pozyskiwaniu leadów

Voiceboty pomagają pozyskiwać leady szybciej, skuteczniej i łatwiej. Umożliwiają dwukierunkową komunikację, ich poziom działania jest zawsze taki sam, a dzięki coraz bardziej zaawansowanym rozwiązaniom dają poczucie rozmowy z prawdziwym człowiekiem, a nie nagraną sekretarką. Tymczasem żmudna i niesatysfakcjonująca praca wykonywana przez handlowców jest zastąpiona sztuczną inteligencją, dzięki czemu działy sprzedaży mogą rozwijać inne kompetencje.

Czy voicebot może efektywnie generować leady?

To, czy voicebot będzie skuteczny w lead generation wiele zależy od jego wdrożenia, przeprowadzonych testów i samej kampanii. Poprawnie zaimplementowany bot świetnie radzi sobie w komunikacji z klientem, a ten prawie nie odczuwa różnicy w prowadzonej rozmowie.

Żeby poprawić efektywność voicebota kampania marketingowa powinna zwrócić uwagę na pytania, jakie najczęściej zadają użytkownicy i jasno przedstawić ofertę. Ważne jest by zaadresować kampanię do odpowiednich klientów i jasno wskazać ścieżkę działania. Dobrze zaplanowany przepływ leadów, punkty styku i odpowiednie kanały to klucz do sukcesu.

Ogromną zaletą bota jest to, że zawsze postępuje według scenariusza, a tym samym zapewnia spójne doświadczenia. Voicebot to najnowszy trend w lead generation, który prowadzi do maksymalizacji pozyskiwania leadów sprzedażowych.

Sposoby pozyskiwania leadów

Istnieje wiele sposobów na skuteczne pozyskiwanie leadów sprzedażowych. Lead generation to szansa firmy na pozyskanie kolejnego zadowolonego klienta. Atrakcyjne i spersonalizowane treści są dobrym sposobem by zainteresować produktem lub usługą twojej marki. Warto rozważyć wiele możliwości i przetestować kilka rozwiązań.

SEO

Czyli optymalizacja strony w celu zwiększenia widoczności ruchu w wynikach wyszukiwania. Jest to czasochłonny proces generowania leadów, jednak wart poświęconej energii i cierpliwości.

Call back widget

To dodatek na stronie internetowej, który zachęca użytkownika do kontaktu z firmą. Zazwyczaj umieszczany jest w CTA (Call To Action), które w łatwy i szybki sposób dają możliwość wypełnienia formularza kontaktowego.

Content marketing

Content marketing – zajmuje się tworzeniem treści na stronę internetową i pozycjonowaniem ich za pomocą narzędzi SEO. Odbiorcy cenią sobie firmy, które dzielą się wiedzą na przykład poprzez artykuły na bloga, case study, przyciągające wzrok grafiki lub filmy dodawane na kanał YouTube. Treści poradnikowe, które są powiązane z oferowanymi produktami lub usługami dają duże prawdopodobieństwo, że klient kupi nasz produkt lub zostawi do siebie kontakt. Warto zwrócić uwagę na słowa kluczowe, które będą pojawiać się w treściach i poprawią widoczność w sieci.

Social media

Social media – regularne dodawanie postów na media społecznościowe naturalnie przyciąga klientów. Spora część zainteresowanych osób będzie chciała sprawdzić kim jest firma, jakie wartości promuje i czy zgadza się to z założeniami firmy potencjalnego klienta. Media społecznościowe to idealne miejsce na pokazanie firmy z jak najlepszej strony.

Kampanie e-mailowe

To rozsyłanie spersonalizowanej treści, która ma pomóc w lead generation. W mail marketingu ważne jest by treść była jak najlepiej dopasowana do odbiorcy. Istnieje wiele programów, które usprawniają ten proces i pomagają w automatyzacji wysyłanych treści. Bazę kontaktów do pozyskiwania klientów można wygenerować poprzez system CRM.

Spotkania branżowe

Są świetnym sposobem na pokazanie firmy na zewnątrz. To bardzo dobra okazja do poznania przedstawicieli firmy na żywo. Przewagą spotkań branżowych i targów jest to, że biorą w nich udział osoby o podobnych zainteresowaniach i celach, dzięki temu są to osoby, którym jest bliżej do pojęcia decyzji. zakupie. Podczas takich spotkań firma może wygenerować naprawdę pokaźną liczbę leadów.

Reklamy

Reklamy – np. Google Ads to dobry dodatek do prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych. Duży wpływ na powodzenie reklam ma atrakcyjna grafika, która przyciągnie wzrok klienta, ale jednocześnie nie odstraszy go swoją nachalnością. Lead generation za pomocą reklam może być kosztowne, ale z czasem reklama jest w stanie na siebie zarobić. Gdy reklama jest już gotowa warto pamiętać o stworzeniu landing page, na który klienci będą przekierowani.

Sposobów na pozyskiwanie leadów jest znacznie więcej, a dobór odpowiedniego, który będzie się najlepiej sprawdzał zależy od potrzeb biznesowych firmy.

Narzędzia wspomagające generowanie leadów sprzedażowych

Coraz więcej firm sięga po narzędzia, które mają pomóc w generowaniu leadów. Połączenie każdego z nich sprawia, że proces pozyskiwania leadów jest prostszy i bardziej efektywny.

Bazo, jak pomaga w lead generation?

Jest bardzo prostym i intuicyjnym w obsłudze narzędziem do skutecznej automatyzacji lead generation. Dzięki Bazo.iO można sprawdzić ilość leadów. którzy opuścili stronę internetową. Umożliwia dodanie komunikatu, który zwróci uwagę i zachęci do ponownego kliknięcia w kartę przeglądarki. Istnieje możliwość dodania treści z dostępnych szablonów lub ustawienie własnej.

Narzędzie Bazo przygotowuje raporty z witryny, gdzie zbiera informację o tym, jakie podstrony oglądali potencjalni klienci, ile czasu na na nich spędzili, czego szukali na stronie, jaki był ich realny cel wizyty. Dzięki tym informacjom w łatwy sposób można określić, jakie rozwiązania najbardziej interesują potencjalnych klientów.

Albacross – narzędzie do generowania leadów

Działa bardzo podobnie jak Bazo, zbiera adresy e-mail, w niektórych przypadkach numery telefonów. Głównym zadaniem jest identyfikowanie leadów odwiedzających stronę internetową. W przeciwieństwie do Bazo, Albacross nie posiada panela analitycznego, historii niezidentyfikowanych wizyt i automatyzacji na stronie.

Zapier, pomoc w automatyzacji generowania leadów

Zapier jest płatnym narzędziem, które daje możliwość integracji z wieloma innymi aplikacjami do generowania leadów. To warta uwagi usługa, która jest bardzo popularna w marketing automation. Dzięki zapewnieniu ponad 3000 integracji, Zapier łatwo zautomatyzuje przepływ pracy od początku do końca.

Świadomość na temat narzędzi wspomagających lead generation jest coraz większa na polskim rynku, a dział sprzedaży i marketingu dużo częściej decyduje się na pomoc w codziennej pracy.

Ile kosztuje generowanie leadów sprzedażowych?

Koszty leadów zależą od wielu czynników i działań marketingowych o różnym charakterze. Ostateczny koszt pozyskania leadów będzie zależał od podejmowanych kroków i źródeł skąd mają być pozyskane leady.

W internecie można znaleźć kalkulatory, które pomagają w obliczeniu kosztów i zrozumieniu ile pieniędzy trzeba przeznaczyć na generowanie leadów. To czy warto zainwestować w leady jest uzależnione od skuteczności całego procesu sprzedaży, aby to określić pomoże w tym wzięcie pod uwagę trzech kwestii.

Cel sprzedażowy

Pierwszym krokiem jest określenie celu sprzedażowego. To kluczowy punkt kalkulatora kosztów leadów. Jaką wartość sprzedaży firma chce osiągnąć w danym roku.

Wartość sprzedaży na pojedynczego klienta

Następnie określa się, jaka jest średnia wartość sprzedaży na pojedynczy lead i ile razy w roku dokonuje on zakupu. To pomaga w określeniu ile kontaktów w roku musi być zamknięte, aby osiągnąć cel sprzedażowy.

Etapy procesu sprzedażowego

Ostatnim krokiem jest określenie procesu sprzedażowego, rozpisanie poszczególnym etapów i określenie skuteczności zamykania sprzedaży. Niektóre kalkulatory dają możliwość do dostosowania się do praktycznie każdego procesu sprzedaży, niezależnie od tego jaki lejek sprzedażowy funkcjonuje w firmie.

Czym jest lead magnet i jak go wykorzystać w do pozyskiwania leadów?

Lead magnet to sposób na zebranie danych kontaktowych za darmowy przedmiot lub usługę. Służy do przyciągania potencjalnych klientów, wprowadzając ich dzięki temu na początkowy etap lejka zakupowego.

Następnie taki lead jest poddawany procesowi dojrzewania leadów, czyli lead nurturing. Lead jest przekazany pod opiekę działowi sprzedaży, którzy próbują przekształcić potencjalnych klientów do kupna produktu lub usługi.

Przykłady lead magnet

Klientowi można zaproponować dowolną treść, przedmiot lub usługę, która pokaże mu wartość lub pomoże w rozwiązaniu problemu, a za którą będzie chciał podać swoje dane kontaktowe. Może to być na przykład: treść edukacyjna, dostęp do grupy, specjalne oferty, kurs, materiały wideo, próbka produktu i wiele innych.

Lead generation za pomocą bota, czy tak wygląda przyszłość?

Firmy, które zainwestowały w rozwiązania sztucznej inteligencji niejednokrotnie odnajdywały błędy i niedopatrzenia w lead generation lub bazie kontaktów. Dzięki takim działaniom marketerzy i sprzedawcy mogą skupić się na leadach, które są już zakwalifikowane i nie marnować czasu na nieudane próby kontaktu. Dzięki połączeniu z odpowiednimi narzędziami bot może wpłynąć pozytywnie na jakość leadów, które pozyskuje.

Proces lead generation jest na tyle złożony, że jeszcze przez długi czas nie zostanie w stu procentach zastąpiony przez boty, jedynie może być dzięki nim ulepszony. Głosowy asystent to nie konkurencja a pomocnik w codziennej pracy, który poprawia wydajność i skuteczność zespołu, a współpracownicy mogą rozwijać się w kreatywnych zadaniach i pracy, która sprawia im przyjemność. Dzięki wdrożeniu bota cały zespół działa skuteczniej, generowanie leadów jest bardziej uporządkowane, a koszty obsługi niższe.