loader

Być może brzmi to dość niewiarygodnie, ale rozwiązania głosowe i aplikacje przeznaczone do rozpoznawania mowy są obecne w świecie logistyki już od początku lat 90. Choć były niezwykle pomocne przez wiele lat, tradycyjne technologie z użyciem wielkich słuchawek i niewygodnych mikrofonów nie są wystarczającą odpowiedzią na wymagania użytkowników i zaawansowanej ery cyfryzacji. Jednak od tamtej pory wiele się zmieniło. Dziś innowacje głosowe są wystarczająco skalowalne i elastyczne, aby stać się niezastąpionym partnerem nowoczesnej logistyki. A opcji wykorzystania głosu i voicebotów w tej branży jest naprawdę wiele.

Roboty kontrolowane za pomocą głosu

Czy w najbliższym czasie roboty będą w stanie zastąpić ludzi? Jest to dość wątpliwe. Mogą jednak wesprzeć nas w codziennej pracy, sprawiając, że będzie ona łatwiejsza i bardziej wydajna. Weźmy na przykład autonomiczne mobilne roboty (AMR) funkcjonujące ramię w ramię z innymi pracownikami. Dzięki nim zarządzanie transportem jest znacznie szybsze i sprawniejsze, a człowiek zaangażowany w zadanie nie traci zbyt dużo energii. Używając głosu i przekazując robotowi instrukcje za pomocą słuchawek, pracownik może skupić się na procesie bez ciągłego zerkania na ekran. Daje mu to poczucie kontroli i sprawia, że cała czynność odbywa się znacznie szybciej i wygodniej.

Może zainteresuje Cię też:

Voicebot w czasach pandemii – jak nas wspiera?

Czy w 2021 roku voicebot przemówi ludzkim głosem? Kluczowe trendy i przewidywania

Voicebot w e-commerce – rozwiązanie przyszłości?

Dogłębna analiza pracy bazująca na danych

Większość firm logistycznych posiada magazynowy system informatyczny (WMS) odpowiedzialny za gromadzenie niezbędnych danych. Choć to całkiem użyteczne rozwiązanie, ma ono jeden słaby punkt – nie zbiera informacji na temat każdej komplementacji, czasu ukończenia zadania, codziennej trasy pracowników i ogólnej wydajności ich pracy. Technologia umożliwiająca komplementację za pomocą głosu może pomóc nam wygenerować bardziej szczegółowe dane na temat produktów czy ruchu pracowników, uzupełniając ważną informacyjną lukę.

Multimodalność – technologie do wyboru

Kiedy mówimy o multimodalności w logistyce, mamy na myśli połączenie co najmniej dwóch technologii służących do komunikacji pomiędzy pracownikiem a systemem typu WMS. Która kombinacja gwarantuje najlepsze działanie i najwyższą ergonomię pracy? Jeżeli przytłoczymy pracownika zbyt dużą liczbą urządzeń lub wybierzemy niepoprawną mieszankę technologii, wynik może być odwrotny do zamierzonego.

 

Głos wydaje się w tym przypadku najbardziej sensowną i praktyczną składową, która łączy w sobie rozwiązania nie wymagające pracy rękami i ciągłego spoglądania na ekran. Może on być połączony z systemem wizyjnym, który pokazuje wskazówki dotyczące trasy oraz diagramy i rysunki niezbędne podczas pracy w magazynie. W takim scenariuszu pracownik wydaje polecenia i potwierdza działania za pomocą głosu, przez co nie dekoncentruje go klikanie czy logowanie danych.

Ułatwiona komunikacja z klientami dzięki voicebotowi

Powiedzieliśmy już trochę o tym, jak głos wspiera branżę logistyczną w organizacji codziennej pracy. Ważnym aspektem użycia technologii głosowych jest także wsparcie w zakresie telefonicznej komunikacji z klientem. Asystent głosowy jest w stanie odbierać połączenia telefoniczne i informować konsumentów o statusie ich zamówienia, przekazywać niezbędne dane, zbierać zamówienia na transport lub odbierać ewentualne skargi. Wszystko zależy od tego, jak chcemy wykorzystać voicebota we własnej działalności.

Wdrożenie technologii głosowych jest dziś znacznie łatwiejsze niż dawniej

Niektóre firmy wzbraniają się przed tym, aby wdrożyć tak niepewną technologię do swoich działań.

 

Czy będzie pracować tak, jak chcę?

Czy dostosuje się do naszego stylu pracy?

Czy rzeczywiście ułatwi, a może jednak utrudni wykonywanie codziennych obowiązków?

Jak długo potrwa implementacja?

 

Dziś technologie głosowe są na tyle zaawansowane, że nie musimy dłużej zadawać sobie tego typu pytań. A oto kilka powodów:

 

  • Implementacja systemu głosowego jest łatwa i szybka.

 

Pełna implementacja systemu może potrwać do kilku tygodni. Z kolei szkolenie dla pracowników nie zajmie dłużej niż godzinę. Rozpoznawanie mowy działa tak wydajnie, że system uczy się głosu, dialektu, a nawet żargonu użytkownika z dokładnością do 99%. Rozumie polecenia i jest w stanie nie reagować na hałasy wewnątrz magazynu.

 

  • Pole dla oszczędności.

 

Technologie głosowe stosowane w łańcuchu dostaw to jedno z najmniej kosztownych rozwiązań na rynku. Firma może wykupić licencję na oprogramowanie oraz sprzęt i zarządzać nimi wewnętrznie. Może też płacić za zewnętrzne zarządzanie danymi lub uiszczać miesięczne opłaty za pełną usługę.

 

  • Lepsze i wygodniejsze akcesoria.

 

Bezprzewodowe słuchawki działające na bluetooth lub kamizelki z wbudowanymi głośnikami i mikrofonami nie są dużym wydatkiem, ale znacznie poprawiają komfort pracy i produktywność.

 

  • Głos jako niezależne rozwiązanie.

 

Rozwiązania głosowe stają się coraz bardziej niezależne od systemów zarządzania magazynem lub różnego rodzaju sprzętów. Ważnym usprawnieniem jest możliwość używania ich zarówno na urządzeniach z systemem Windows jak i Android. Dzięki temu są bardziej elastyczne i łatwiejsze w codziennym użytku.

Technologia głosowa w logistyce – najlepszy przyjaciel człowieka

Nie bójmy się stwierdzenia, że rozwiązania głosowe, oprócz tego, że optymalizują wiele procesów w zaawansowanej logistyce, dodatkowo służą ludziom:

 

  • Systemy głosowe bazujące na sztucznej inteligencji wspierają rozwiązania typu pick-up-and-go bez przedłużającego się treningu i ćwiczeń
  • Pracownicy otrzymują bezpieczne, wygodne i ergonomiczne narzędzie, które ułatwia ich codzienną pracę i redukuje ryzyko obrażeń
  • Brak bariery językowej – system może być zaprogramowany tak, aby komunikować się w każdym języku, w którym pracownik czuje się komfortowo
  • Poprawa customer experience dzięki bieżącemu odbieraniu telefonów – w tym samym czasie pracownicy mogą być skierowani to bardziej odpowiedzialnych, mniej męczących zadań

Potrzebujesz rozwiązania głosowego? Pomożemy

Głos może usprawnić wiele procesów logistycznych – dlatego też warto mieć otwarty umysł i zastanowić się, jak wykorzystać go we własnym biznesie. Jeżeli wciąż nie jesteś pewny, czy takie rozwiązanie spełni oczekiwania Twojej firmy, skontaktuj się z nami. Wspólnie skonsultujemy Twój pomysł i dobierzemy technologie, które sprostają Twoim potrzebom i wymaganiom.