loader

Słuchasz audiobooków zmywając naczynia, włączasz podcast, kiedy idziesz pobiegać, prosisz Alexę, żeby włączyła Twoją ulubioną muzykę, kiedy bierzesz kąpiel, lub pytasz Siri o prognozę pogody zanim wybierzesz się na wycieczkę? Głos stał się nieodłączną częścią naszego życia – jest naszym codziennym pomocnikiem, dostawcą rozrywki i wszechwiedzącym informatorem. Komunikuje się poprzez lodówki, telewizory, smartwatche i coraz więcej sprzętów codziennego użytku. Nie możemy też zapomnieć o jego ważnej roli w sporcie. Stosowanie technologii głosowych przez największe kluby na świecie tworzy setki świetnych przykładów tego, jak zgrabnie wkomponować je w tak skomplikowany biznes. Dziś przyjrzymy się tym najbardziej interesującym!

  1. La Liga stawia na głos i tekst

La Liga, profesjonalna klasa męskich rozgrywek piłki nożnej w Hiszpanii, stworzyła wirtualnego asystenta, który stał się cennym źródłem newsów dla wszystkich zapalonych fanów futbolu. Sztuczna inteligencja i usługa Azure Cognitive Services ułatwiły przekazywanie informacji o rozgrywkach, klubach, harmonogramach, zawodnikach, wynikach, klasyfikacjach, statystykach, a także filmów z najważniejszymi momentami meczu. W tworzeniu tego rozwiązania La Liga wsparła się m.in. Samsungowym Bixby, Asystentem Google i Skype’em, zapewniając swoim fanom nieograniczony dostęp do interesujących ich newsów na różnych urządzeniach i pozwalając na bardziej spersonalizowane interakcje. W przyszłości hiszpańska liga chce rozwinąć te usługi o funkcje, które pozwolą na słuchanie wiadomości i integrację z grami.

  1. Gaduły z Pittsburgh Steelers

Drużyna futbolu amerykańskiego z Pittsburgha stworzyła aplikację, która wykorzystuje prawdziwe głosy zawodników do komunikacji z fanami. Pomogła jej w tym firma StatMuse zajmująca się przetwarzaniem języka naturalnego. Jak to dokładnie działa? Zadając pytanie na temat gry lub zawodnika, użytkownik otrzymuje odpowiedź prawdziwej gwiazdy Pittsburgh Steelers, a aplikacja stosuje sztuczną inteligencję, aby zidentyfikować najistotniejsze słowa i wybrać najbardziej adekwatną odpowiedź i głos. Jeśli fan zapyta o Le’Veona Bella, asystent głosowy odezwie się głosem słynnego futbolowego biegacza.

  1. Pozdrowienia z Rosji

Od niedawna każdy Rosjanin może zapytać sprytną Alice o prawdopodobieństwo wygranej przed obstawieniem zakładów bukmacherskich na platformie Fonbet. Czy Alice jest dziewczyną, która potrafi przepowiadać przyszłość? Nie do końca. To bot głosowy stworzony przez rosyjskiego technologicznego giganta – firmę Yandex. Używając bazy danych Fonbetu, przewidywania inteligentnej Alice są nawet do 90% prawdziwe! Poza przedstawianiem możliwych prognoz, bot informuje użytkowników o bieżących ofertach specjalnych i uczy ich bukmacherskiej terminologii. W niektórych przypadkach może nawet nie zgodzić z danym zakładem i postawić przeciwko użytkownikowi. Choć Alice nie jest w stanie obstawić zakładów za gracza, może przesłać odpowiedni link na jego urządzenie mobilne i skutecznie mu w tym pomóc.

4. Sekretne rozgrywki

Zeszłoroczny finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim, zwany potocznie Super Bowl, był doskonałym pretekstem dla Amazona i Google, aby zrobić użytek ze swoich botów głosowych. Oba rozwiązania zostały zaopatrzone w garść szczegółowych informacji na temat rozgrywek, aby być jak najlepszym partnerem do dyskusji. Zamiast jednak używać powszechnie znanego hasła “super bowl”, obie firmy nazwały mecz “the big game”. Skąd taka zmiana? Technologiczni giganci nie chcieli być oskarżeni o naruszenie praw autorskich NFL, ponieważ liga nie wiedziała o tym przedsięwzięciu i nie wyraziła na nie oficjalnej zgody. W rezultacie, jeżeli fan zadał pytanie używając słów “super bowl”, został odesłany z kwitkiem. Tak czy inaczej, rozwiązanie miało pomóc fanom w planowaniu wydarzenia i jak najlepszym przeżywaniu go w domowym zaciszu. Asystent Google odpowiadał na pytania związanie z Super Bowl, a Alexa mogła odtworzyć finałową playlistę lub którąś ze znanych futbolowych przyśpiewek.

5. Asystent głosowy w roli sędziego

W świecie sportu i technologii Alexa wcieliła się już w wiele różnych ról. Tym razem przeszkolono ją do objęcia funkcji sędziego w piłkarskiej Premier Lidze. Choć inspiracją był asystent video weryfikujący decyzje arbitra podjęte w trakcie meczu, jej zadanie było zgoła inne. Po przestudiowaniu wszystkich zasad gry ustanowionych przez Międzynarodową Federację Piłki Nożnej, Alice była w stanie odpowiedzieć na każde futbolowe pytanie. Fani nie byli jednak w pełni usatysfakcjonowani. Większość z nich zaznaczyła, że chcieliby, aby bot głosowy tłumaczył im również zasady i meandry gry. Wówczas Alexa została zaktualizowana o dodatkową dawkę wiedzy. Rzuty wolne, rzuty karne, zasady spalonego i przypadki zagrania piłki ręką nie stanowią już żadnej tajemnicy.

6. Baseballowa pogawędka

Ponieważ wielu fanów baseballu nie było w stanie uczestniczyć w ulubionych rozgrywkach z powodu pandemii, Asystent Google dzielnie dostarczał im informacji o drużynach należących do największej amerykańskiej ligi. Wystarczyło wybrać swój ulubiony klub i rozpocząć rozmowę, pytając bota o aktualne wyniki, statystyki, harmonogramy lub historię. Funkcja może być używana na każdym inteligentnym głośniku i telewizorze, jak również na smartfonach z systemem Android. Dzięki swojej uniwersalności voicebot wspiera relacje drużyny z fanami pozostającymi w domu i szybko stał się częścią globalnego ekosystemu Google.

7. Real Madryt i nowy skill Alexy

Real Madryt jest pierwszym hiszpańskim klubem piłkarskim, który wyposażył Alexę w swoją własną dodatkową umiejętność, tzw. skill, sprawiając, że bot stał się doskonałym źródłem newsów na temat drużyny. Oprócz najważniejszych, bieżących informacji oferuje interesujące linki, filmy i dostęp do Real Madryt TV, porozumiewając się zarówno po hiszpańsku jak i angielsku.

8. Alexa w meczach finałowych amerykańskiej ligi baseballu

Chcąc, aby Alexa stała się częścią największego baseballowego wydarzenia na świecie, Amazon zaktualizował ją o dodatkowe informacje na temat meczy finałowych najważniejszej amerykańskiej ligi. Dzięki temu fani, którzy używają inteligentnych głośników lub telewizorów byli w stanie wysłuchać lub obejrzeć najważniejsze urywki gry po jej zakończeniu. Niektórzy z nich mogli ocenić mecz poprzez Fire TV, odtwarzać mecze na żywo lub zadawać pytania na temat aktualnie rozgrywających zawodników lub rund w czasie rzeczywistym.

Poza finałowymi rozgrywkami fani baseballu mogą używać Alexy do pozyskiwania informacji na temat statystyk – jej baza danych zawiera ogrom informacji na temat bieżących i wcześniejszych sezonów. Pytać można również o postępy danych zawodników czy przewidywany wynik rozgrywek.

9. Trener Fantasy Premier League

Gracze Fantasy Premier League używający Alexy mogą uzyskać użyteczne informacje i wskazówki od Matthew Berry’ego – senior analityka fantasy ze stacji telewizyjnej ESPN. Sugestie dotyczące naboru zawodników oraz porównywanie ich umiejętności podparte potężną bazą wiedzy to tylko jedne z możliwych opcji. Statystyki bazują zarówno na rozgrywkach z prawdziwego świata jak i z ligi fantasy i są aktualizowane przez cały sezon piłkarski. W przyszłości rozwiązanie będzie rozwinięte o spersonalizowane porady dotyczące konkretnych drużyn.

10. Drużyna All Black z Nowej Zelandii

Klub podjął współpracę z agencją digitalową Versa i stworzył nowy skill Alexy dla swoich fanów. Entuzjaści rugby mogą zapytać bota o najświeższe newsy, uzyskać relację z gry, powtórki, unikalne zakulisowe sceny, usłyszeć lub zobaczyć słynny taniec wojenny Haka i dowiedzieć się o jego historii, a także brać udział w quizie z wiedzy na temat drużyny.

Podsumowując

Inteligentne głośniki i inne urządzenia oparte o technologie głosowe są używane przez coraz więcej osób na całym świecie, dlatego ligi i kluby sportowe czynnie wykorzystują ten kanał do komunikacji z fanami. Tak bezpośrednia interakcja umacnia markę oraz sprawia, że jest ona bardziej lubiana, szczególnie w czasach, kiedy fani nie mogą brać udziału w rozgrywkach na żywo.

Jeżeli chcesz rozbudować swój biznes o rozwiązania głosowe, jesteśmy w pełni przygotowani do tego, aby skutecznie pomóc Ci w transformacji. Wystarczy, że skontaktujesz się z naszym zespołem i dasz znać, czego potrzebujesz.